Reclama, print sau online?
0 CommentsPentru o firmă, fie ea la început sau la mijloc de drum, la un moment dat se pune problema creșterii vânzărilor – una direct legată de reclamă. Orice firmă, mare sau mică, folosește elemente de publicitate, chiar dacă nu agreează promovarea excesivă: ambalajele, etichetele, semnele direcționale de la magazine și puncte de lucru sunt și ele forme de reclamă.
Chiar dacă apologeții progresului clamează declinul publicității convenționale, prezența online nu exclude nevoia publicității outdoor. Multe obiceiuri date dispărute înregistrează, din contră, creșteri, precum cartea – poate conjunctural, din cauza pandemiei. Mai ales cărțile pentru copii și integramele au avut un boom în ultimii ani.
Ce determină totuși reticența la reclame?
Fie ea print sau online, reticența la reclame este cauzată probabil de bunul simț al românului întreprinzător, căruia „nu i-au pierit lăudătorii” și care se teme să nu fie asociat cu cei care mai mult se laudă decât fac. De asemenea, poate fi credința ușor desuetă că un lucru bine făcut nu are nevoie de prea multă reclamă. Așa și este în mare măsură, dacă n-ar exista tocmai… lăudătorii. O firmă care face mai puțin, dar comunică mai mult și mai bine, poate lua fața unei firme mult prea discrete.
Cât despre dilema print sau online, orice este acum online, de exemplu magazinele web sau bannerele, are și un model fizic – adică se inspiră și n-au existat online fără a fi, mai înainte, de tip clasic. Așa că indiferent că sunteți pro sau contra reclamelor, că le preferați pe cele online celor clasice, outdoor sau offline, tot de acolo va trebui să vă inspirați. Publicitatea outdoor este una specifică anilor 60, de boom industrial și economic în SUA.
Doar firmele mari își permiteau atunci să amplaseze reclame uriașe pe clădiri, din cauza costurilor mari (dar și beneficiilor) pe care le presupune un mijloc de publicitate outdoor. Acum le întâlnim la tot pasul, iar bannerele, meshurile și casetele luminoase sunt accesibile și firmelor mici și mijlocii. Există însă, mai recent, o rezistență a administrațiilor locale la emiterea de autorizații pentru amplasarea reclamelor exterioare.
De ce se opun primăriile reclamelor stradale?
O cauză este perioada de tranziție, în care au explodat, de-a dreptul, bannerele amplasate deasupra drumurilor. Inițial primăriile au încurajat și taxat montarea de bannere sau pancarte flexibile între stâlpi. Apoi, sub presiunea opiniei publice, le-au interzis. Bannerele electorale reapar totuși pe străzile României odată la 4 ani, așa, ca din senin.
Aceste restricții, ca și încălcările lor ocazionale, sunt mai vizibile în București și orașele regionale: Cluj, Iași, Timișoara. Există prevederi în legislație care împart aceste orașe în zone de publicitate, și care interzic anumite reclame. Înainte de pandemie primarul Emil Boc clama inclusiv dispariția meshurilor din centrul orașului, care urmau să fie înlocuite doar de panouri LED.
Primarul orașului de pe Someșul Mic a lăsat totuși unele portițe – publicitatea marilor festivaluri care „pun Clujul pe hartă”. Criza energetică a temperat oarecum aceste exagerări, iar acum centrul comercial al Clujului (nu și cel istoric, desigur), este colorat de meshuri care promovează și altceva decât marile festivaluri. Este mai ușor să interzici decât să reglementezi, dar bunul gust este mai greu de prins în reguli simple.
Ce reclamă aleg, print sau online?
Și până la urmă, totuși, eu cu cine votez? vorba cetățeanului turmentat. Ce e de preferat între printul sau imprimarea clasică de reclame, și publicitatea online? Ultima pare mai discretă și mai poate fi targetată, dar nimic nu a fost online înainte să fie offline. Rețineți că prezența online a unei firme rămâne în pânza internetului, iar greșelile făcute aici sunt nu doar costisitoare, ci și mai greu de șters.
În ce privește reticența românului la reclame, acesta este doar un alt mit.
Sigur că suntem bombardați de reclame, mai ales la posturile TV comerciale. Din această cauză suntem exasperați de reclame, dar ne place totuși să facem cumpărături. Nu vrem să ni se vândă, să ni se bage produse pe gât dar, în același timp, ne dorim să facem cumpărături. Numai să fie produse de calitate, motivăm. Aici intervin profesionștii reclamelor, și oportunitatea de a apela la o firmă cu experiență.
Pentru că nu este vorba doar de o formă sau alta de publicitate, ci și de subtilitatea ei, de modul mai mult sau mai puțin agresiv și țipător în care ajunge reclama ta la consumator. La Colorim Sign găsiți atât elemente subtile de design, adaptate psihologiei consumatorului contemporan, cât și materiale moderne de reclamă asupra cărora avem un control deplin, fiind realizate în regie proprie.
Nu doar ideile sunt bune sau rele, mai importante sau mai puțin, contează și oamenii care le pun în practică! Orice firmă are nevoie de reclamă, fie că este convinsă de notorietatea sa și de necesitatea promovării, fie că nu. Reticențele țin doar de inadecvare, de alegeri greșite făcute în trecut, care pot fi corectate însă de prezent.