Panouri publicitare
0 CommentsCam toată lumea știe ce sunt panourile publicitare. Prin aceste structuri metalice, brandurile ce-și propun să domine vizual Clujul se afişează în stil mare; publicitatea outdoor (sau OOH-ul, cum mai este numit), rămâne un canal sigur de comunicare și astăzi. Outdoor-ul este o zonă a publicității care a evoluat destul de mult, rămânând în același timp în multe privințe neschimbată, deoarece niciun alt mijloc convențional de reclamă nu ajunge la un număr atât de mare de consumatori, cu un cost la fel de scăzut.
Totuși, se pare că nici 2021 outdoor-ul nu primește ceea ce merită, iar percepția asupra acestei media este greșită – ea ar trebui să fie undeva mai sus în clasamentul mijloacelor media preferate de advertiseri. Rezultatele depind în primul rând de poziționare, apoi de frecvența difuzării și, nu în ultimul rând, de relevanța mesajului. Deși este tot mai limpede că trăim poate ultimii ani ai publicității convenționale și a televiziunii de tip broadcasting, Clujul este încă un reprezentant sănătos al neaoșismului publicitar. O privire de ansamblu, sau mai degrabă o viziune panoramică (sic!) a ultimilor treizeci de ani ar putea releva că perioada de tranziție a societăților est-europene coincide cu revoluția comunicațională.
În programele unor partide de dreapta, aflate acum la putere, găsim afirmații despre finalul tranziției (către economia de piață) iar în ale altora, despre tranziția verde. Oricum ar fi, se proclamă sfârșitul tranziției economice și debutul celei ecologice (tranziție verde). Acest lucru nu este valabil la outdoor, unde n-o sa mai vedeți prea curând structuri de lemn precum cele din Trei panouri publicitare lângă Ebbing, Missouri (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri). Structurile de afișaj constituie o rețea – dar una mai puțin dinamică decât pare la prima vedere, când intri într-un oraș.
Panourile publicitare din Cluj se scot la licitație abia o dată la 9 ani – ultima dată aceasta a avut loc în 2018, iar precedenta a fost în 2009. Așadar, într-o logică liniară, ne putem aștepta la o nouă licitaţie pentru panouri prin 2027, probabil odată ce vor apărea staţiile trenului şi nodurile centurii metropolitane. Presa locală a publicat de-a lungul timpului câteva articole de genul Cine controlează afișajul stradal din Cluj, deși răspunsul este destul de simplu: e vorba de Primărie. Sigur că există în Cluj cel puțin două firme de outdoor locale mai răsărite, precum AAM Group sau Reset Media, dar majoritatea panourilor din oferta acestora sunt amplasate în afara orașului, la intrări/ieșiri.
Piața totală de publicitate din România se va stabiliza, după pandemie, la doar 400 de milioane de euro, cu 100 de milioane sub estimările inițiale; cel mai mult au avut de suferit cinematografele și OOH-urile, din cauza restricțiilor de izolare. Iar dacă 2020 a fost Anul Ecranelor, estimăm că 2021 va începe cu adevărat prin vară, sau poate doar în toamnă, după ce lumea se va întoarce din deja obligatoriile vacanțe de vară, când companiile vor putea să ofere din nou ceea ce aveau de oferit, la o capacitate similară lui 2019, iar publicul va fi dispus să consume la nivelul de dinainte de pandemie. Până atunci, își vor pregăti oamenii, echipamentele și, bineînțeles, strategia de comunicare.