fbpx

Câte imprimante într-o firmă…

0 Comments

…şi ce-ți spune asta despre firma de print? Mai demult, orice print-shop avea un HP, apoi un Roland (vorbim de imprimante large format, sau ultra-large, cum le zic dealerii). De ce HP şi de ce Roland? HP, pentru sau din cauză că americanii au de mai multă vreme un departament pentru large-format. Iar HP printing division era la Barcelona, parcă – ultima dată când am verficat. Roland, pentru că s-au axat pe tehnologia print & cutt, foarte practică mai ales în shopurile mici.

Print indoor sau eco-solvent? 

Acum topul imprimărilor indoor este dominat de Epson, plus că și Canon vine din urmă, în vreme ce Hewlett Packard și-a extins gama de imprimante de și mai mare format. Întâi au luat stocul de modele low-solvent de la Seiko (64 si 100s), apoi și-au pus la punct propria cerneală bubble-jet rezistentă la exterior (latex). Practic latexul este a treia opțiune într-o firmă de print, după indoor și ecosolvent.

Doar la firmele mai noi, care au început direct cu echipamente eco-solvent, latexul este cea de a doua opţiune, iar a treia (încă doar un vis din cauza preţului) este deja UV-ul. Indiferent de modalitatea de print, cred că cel mai bun brand rămâne Roland, dar calitatea vine cu anumite costuri: capetele de imprimare cu picătură variabilă scot cele mai vii printuri (spre deosebire de culorile ceva mai fade ale bubble-jet-ului patentat de HP).

Despre competiția latex versus eco-solvent am mai scris aici, ce încerc acum este să aduc în discuție și alte variante de imprimare, mai noi (UV) sau mai vechi (indoor dye sau pigment). Chiar dacă investiţia iniţială într-un astfel de echipament eco-solvent este una ceva mai ridicată decât într-un latex de primă generaţie sau din gama light (şi fără cutter Summa), în timp costurile se echilibrează, după cum puteţi urmări în filmuleţul de mai jos:

Dar care este raportul preț – calitate – rezistență a printului?

  1. Dacă prețul și rezistența lucrării primează, vom printa pe ecosolvent la 6 euro, să zicem – dacă e vorba de autocolant și comanda e de peste 10-20 mp
  2. Dacă principala cerință a clientului este calitatea, vom printa pe indoor la 8 euro. Dacă sunt pretenții de rezistență la zgâriere, vom lamina pentru încă 2 euro+TVA
  3. Dacă avem și scris mic (deci calitate maximă), și cerințe să reziste la exterior, și dacă nu e timp de laminare, vom printa pe latex la 10-12 euro

Despre cum calculezi prețul corect am mai scris aici. Dar dacă ieșim din zona publicității pe termen scurt și clientul vrea ca firma să reziste mai mult decât 3-5 ani, și este dispus să plătească această pretenție, vine din urmă printul UV, care se comportă ca un strat de lac (nu intră în material) și are un aspect glossy. Până acum se știa că UV-ul este una dintre cele mai bune cerneluri pentru aplicații de lungă durată – în special pe materiale rigide.

Despre cernelurile UV

Aceste cerneluri se fixează printr-un proces fotochimic care utilizează lumina ultravioletă pentru a le usca. Asta în loc să utilizeze căldura, precum majoritatea celorlalte tipuri de imprimare. De ce căldura? Pentru că așa se elimină la printul tradițional solventul cernelii: la imprimarea indoor se evaporă apa, la eco-sol căldura scoate eco-solventul. Altfel stă treaba la imprimarea latex unde pigmentul se va întări (polimerizează) la căldură, în timp ce la imprimarea UV se folosește o lampă pentru fixare, de unde și denumirea.

Echipamentele de imprimare UV sunt însă mai scumpe, dar avantajul lor este că au apărut mai multe tipuri de cerneluri UV, care nu mai sunt acum doar pentru suporturi rigide. Cerneala UV este de fapt o rășină care se întărește la expunere (UV curing resins), și găsim acum pe piață atât cerneluri hard UV cât și cerneluri soft UV (ceva mai scumpe) care nu crapă nici dacă sunt depuse pe suporturi flexibile.

About marius

    You May Also Like

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *