fbpx

Culori şi nuanţe

0 Comments

Unde bărbaţii văd doar culori, femeile disting o mulţime de nuanţe. Există o diferenţă subtilă între modul în care o culoare este percepută de o femeie şi modul în care o distinge un bărbat. De exemplu, dacă un bărbat şi o femeie se vor uita la un obiect portocaliu, bărbatul îl va percepe mai roşiatic decât femeia. De asemenea, iarba pare mai galbenă unui bărbat şi mai verde unei femei, iar bărbaţii au dificultăţi și în perceperea diferenţelor subtile dintre nuanţele de galben, verde şi albastru.

Dacă două culori (yellow, fiindcă era cumva de aşteptat ca nuanţa definitorie pentru 2021 să  fie o culoare caldă + grey care inspiră stabilitate) dau trendul pe 2021, să nu credeţi că sunt singurele: şi în 2020 albastrul a fost în trend, iar culoarea revine și în 2021. Nuanţa este însă una rece, french blue, plus că mai avem încă o nuanţă portocaliu-aurie care face parte din familia galbenului.

Marigold este o culoare caldă, pe care o găsim adesea la floarea Filimic. Bine-bine, o să mă întrebaţi, dar de ce sunt culorile atât de importante? Ele se adresează subconştientului nostru, şi sugerează ceva, un amestec vesel care ne amintește de zilele pline de soare – în cazul celor două culori ale anului 2021.

Importanţa culorilor vine şi din faptul că o culoare nouă apare destul de rar în practică. Impresia specifică numită culoare, creeată pe retina noastră,  este dată de totalitatea radiaţiilor de lumină de diferite frecvenţe pe care le reflectă corpurile. Monitoarele moderne pot reda până la 16,8 milioane de culori, mult mai mult decât ar putea vedea ochiul uman sau de cât ar putea reproduce o imprimantă profesională. Dar pentru a transforma o culoare digitală în ceva tangibil, care poate fi scos pe piaţă, este nevoie de un pigment.

„Da, ai acest albastru fabulos, dar poţi să-l creezi pe mătase, bumbac sau pe alt material?“, spune Laurie Pressman, vicepreşedintele al Institutului Pantone. ”Nu este vorba doar despre culoare, ci despre compoziţia chimică a acesteia. Şi poate această compoziţie să fie realizată pe materialul unde vreau să o aplic?“, adaugă Pressman. Limitările apar la nivelul diversităţii de pigmenţi disponibili pentru haine, construcţii, tehnologie sau alte industrii. De exemplu, un singur pigment (dioxidul de titan), reprezintă aproape două treimi din valoarea tuturor pigmenţilor produşi la nivel global. Acesta este evaluat la aproximativ 13,2 miliarde de dolari şi este responsabil pentru o non-culoare: albul liniilor de pe şosele, albul pastei de dinţi şamd.

About marius

    You May Also Like

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *