Branding și criză

Branding și criză

0 Comments

Mulţi îşi pun azi întrebări despre viitorul comunicării și cum va evolua (dacă nu va involua) marketingul firmelor în perioada crizei financiare care va însoţi criza sanitară. De reţinut că oricum, cu sau fără corona-criză, Europa centrală şi de vest intrase oficial în recesiune (iar acum se pare că va intra într-una nouă, din moment ce se vorbeşte despre un W în T4), în timp ce România nu, datorită decalajului care o separă de aceste ţări. Scenariile si predicţiile de orice fel, mai ales în așa-zisa industrie MarCom (care grupează businessurile din zona Marketing + Comunicare), sunt un simplu construct de idei pe nisipuri mişcătoare.

În această criză, care este în primul rând una existenţială, nimeni nu poate prezice cu adevărat nici ce va urma, nici care va fi lozul câştigător. Când sănătatea ta şi a celor din jur este în pericol, banii nu mai contează în aceeaşi măsură ca până acum. Aceasta este una din primele concluzii ale pandemiei, care ne face să afirmăm că, pe cale de consecinţă, brandurile trebuie să comunice în continuare la fel de, dacă nu chiar și mai clar. În primul rând pentru că ea, comunicarea, poate crea, stabiliza sau distruge oportunități de afaceri. Și, chiar mai important, poate ajuta oamenii sau, dimpotrivă, poate genera confuzii. Nu în ultimul rând, companiile mari şi mici, împreună cu întreprinzătorii individuali, împrumută optimism societatății.

Dacă pentru persoane STAI ACASĂ poate fi un îndemn general-valabil, brandurile nu se pot ascunde după perdea (de fum sau nu) până ce trece norul cenuşiu. În online sau în outdoor, ele au nevoie mai mult ca oricând de o strategie de comunicare bine pusă la punct. De asemenea, în interiorul firmelor, cu angajaţii aflaţi la birou sau în tele-muncă, mesajele trebuie să circule, şi să fie urmate de fapte. Comunicarea trebuie să inspire încredere, iar faptele managerilor, să confere lucrătorilor siguranţă. Noi, la COLORIM, nu avem o baghetă sau o tabletă magică cu care să facem asta, dar ne străduim, și nu ne abandonăm clienții.

Suntem conştienţi că este nevoie într-adevăr de o adaptare a bugetelor, că urmează restrângerea, conservarea şi direcţionarea acestora cât mai precaut, însă blocarea totală a canalelor de comunicare nu este o soluție nici măcar pe termen scurt. Brandurile puternice sunt cele care găsesc resurse de exprimare și se pot adapta vremurilor. Iar mărcile în devenire, ale firmelor care până în acest an încă își căutau drum de acces în piață, trebuie să continue! Nu cât de mult pot sau vor să comunice brandurile contează acum, ci mai important este „ce anume” și „cum” comunicăm în aceasta perioadă delicată.

Comunicarea de criză se face pe fundamente pragmatice, realiste și asumate, iar personalizarea unei strategii de comunicare și de marketing (la asta ne pricepem) este acum un imperativ pentru durabilitatea unui brand. Clienții trebuie să vadă, mai ales acum, că sunt importanți pentru brand, că produsele și serviciile oferite de acesta încearcă măcar, sau reușesc chiar să le satisfacă în continuare nevoile, cu toată reticența și distanțarea fizică. De asemenea, că nu urmăriţi doar vânzările, că siguranţa este mai presus. Pierzi / câştigi,  comersant te numeşti – poate aşa gândeaţi până acum. Pierzi / câştigi – dar businessul tău va supravieţui mai departe doar dacă oferă şi transmite siguranţă celorlalți.

Acesta este un prim mesaj pe care fiecare brand, mare sau mic, trebuie să-l transmită: siguranţă, reziliență – conform strategiei sale. Economia este afectată şi va fi în continuare (probabil că va fi un crash controlat cu bani din elicopter), dar asta contează mai puţin decât pânza socială – care trebuie conservată. Nu există soluţii individuale când totul se prăbuşeşte, și niciun brand nu poate rezista în ciuda celorlalte. Sita aceasta nu va cerne! În consecință, al doilea tip de mesaje de transmis în pandemie ar fi cele de co-branding, de solidaritate. Companii care co-operează şi inovează în criză, împrumutând societăţii ceva din solidaritatea şi optimismul lor. Nici nu e așa de complicat cum pare la prima vedere, trebuie doar să puneți mâna pe telefon.

About marius

    You May Also Like

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Call Us Now!